Niezależnie od tego czy mieszkasz w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu czy Krakowie na pewno nie obcy Ci jest widok ulic zasłanych, wyrzuconymi ulotkami reklamowymi. Sam pewnie wielokrotnie dostawałeś na ulicy ulotkę, która po kilku krokach trafiała do kosza na śmieci. Mimo tego bardzo wiele przedsiębiorstw, szczególnie firm handlowo-usługowych, działających lokalnie, decyduje się na taką formę reklamy. Popularności ulotek reklamowych nie osłabia nawet coraz większa rola internetu i marketingu internetowego.
Rzućmy więc dziś okiem na to jakie właściwie zalety i wady ma reklamowanie naszej firmy za pomocą ulotek. Zastanowimy się także, w jakich przypadkach warto pomyśleć o takiej formie promocji, a kiedy będzie ona dla nas bezużyteczna.
Dla kogo ulotki?
Zanim zdecydujemy się na wydrukowanie ulotek i reklamowanie w ten sposób naszej firmy powinniśmy sobie odpowiedzieć na podstawowe pytanie. Czy ulotki w ogóle trafią do potencjalnych klientów, którzy mogą być zainteresowani naszą ofertą. I tu jak już wspomnieliśmy największe pole do popisu mają firmy działające lokalnie. Ulotki w przypadku firm działających na terenie całej Polski mają mniejszy sens chyba, że zależy nam akurat na pozyskaniu klientów z danego rejonu. O naszej grupie docelowej musimy pamiętać także przy projektowaniu wyglądu samej ulotki.
„Dopasowanie ulotki do grupy docelowej to element, o którym często zapominamy, a który jest kluczowy. Nie ma też co przesadzać z ilością kolorów, często najskuteczniejsze są ulotki z prostym przekazem, jednym motywem graficznym i krótkim tekstem. Zbyt duża ilość kolorów i zdjęć może odbiorcę przytłoczyć i zniechęcić już na samym początku.” – powiedział nam jeden z projektantów z działające w Poznaniu drukarni letica.pl.
Ulotki reklamowe wady i zalety
Przejdźmy jednak do krótkiej listy wad i zalet ulotek reklamowych. Do zalet możemy zaliczyć przede wszystkim:
- Druk ulotek, nawet kolorowych, jest stosunkowo tani i niewielkim kosztem możemy dotrzeć do dużej liczby potencjalnych klientów.
- Szybki dostęp do dużych nakładów, praktycznie w każdym mieście znajdziecie drukarnie i agencje reklamowe oferujące druk ulotek.
- Możliwość dotarcia do potencjalnych klientów z danego rejonu/obszaru.
Natomiast jeśli chodzi o wady reklamowania się za pośrednictwem ulotek to możemy tu wymienić:
- Duża konkurencja, szczególnie na terenie większych miast. Nasze ulotki mogą zginąć w gąszczu innych druków reklamowych.
- Dosyć trudno sprawdzić również skuteczność ulotek, chociaż i na to są różne sposoby (np. umieszczenie na ulotce kodu rabatowego, który klient musi podać przy realizacji usługi/zakupie towarów).
- Problemem może być również nierzetelność osób roznoszących ulotki. Warto więc skontrolować czy nasze ulotki rzeczywiście docierają do naszych potencjalnych klientów.
O tym czy jest to dobry sposób na promocję Waszej firmy musicie zdecydować sami. W związku z tym, że druk ulotek jest dosyć tani możecie przetestować ten sposób promując na przykład specjalnie przygotowaną ofertę. W ten sposób po ilości osób, która skorzysta z oferty będziecie mogli określić na ile skuteczna była akcja promocyjna za pomocą ulotek.